FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Barta, CBA: „Asocierea rămâne șansa de supraviețuire a comerțului independent”

Barta, CBA: „Asocierea rămâne șansa de supraviețuire a comerțului independent”

Ludovic Barta, Director General CBA Nord Vest

Pentru retailerii independenți, 2016 este un nou an al provocărilor, în care strategiile de supra­viețuire cu șanse mari de reușită vor fi asocierea și diferențierea prin specializare, este de părere Ludovic Barta, Directorul General al CBA Nord Vest, compania care deține franciza de retail CBA. În plus, acesta atrage atenția asupra cotei de piață pe care o deține comerțul modern în România și care, potrivit estimărilor sale, va atinge pragul de 60% în acest an. 

Anul 2015 s-a finalizat cu rezultate în linie cu așteptările companiei, la nivelul cifrei de afaceri. Astfel, CBA va încheia anul financiar cu afaceri de circa 80 de milioane de lei, în creștere cu 28% față de 2014. La acest rezultat au contribuit deopotrivă integrarea unor noi rețele de magazine în franciza CBA Nord-Vest și inaugurarea celui de-al doilea magazin cash&carry CBA la Arad. „Anul 2015 a adus o creștere semnificativă a numărului de clienți, în primul rând datorită magazinului nou din Arad, unde am început noi parteneriate cu clienți din județele Arad, Timiș și Hunedoara și am dezvoltat parteneriatele existente deja în zonă”, explică Ludovic Barta. Astfel, franciza CBA Nord-Vest a ajuns la un număr total de 140 de magazine CBA și 72 de unități Privat.

Totodată, Ludovic Barta spune că poartă discuții cu câteva rețele și speră ca anul acesta rețeaua să se extindă în județele Bihor, Timiș, Cluj, Mureș și Sibiu. „Țintim aceste județe atât pentru afilierea unor noi parteneri, cât și pentru inaugurarea de magazine cash&carry. Ne-am propus ca în 2-5 ani rețeaua CBA să atingă pragul de 250 de magazine, iar rețeaua Privat să ajungă la 150 de unități comerciale. Desigur, această estimare depinde de mai mulți factori, printre care evoluția climatului economic, schimbări de natură fiscală sau legislativă și, nu în ultimul rând, de dorința retailerilor de a investi timp, bani și energie în propriul business.”

Comerțul tradițional, încotro?

Cu toate că planurile de extindere a francizei CBA pentru următoarea perioadă sunt ambițioase, Ludovic Barta atrage atenția cu privire la majorarea ponderii valorice a comerțului modern în detrimentul formatelor tradiționale de magazine. „Ultimele raportări arată că retailul modern a ajuns în semestrul al doilea din 2015 la o cotă de piață de 56%. Estimăm că anul acesta ponderea va atinge 60%, cifră care ar trebui să îi îngrijoreze pe toți retailerii independenți, dar și pe producătorii români. În plus, faptul că 11 retaileri internaționali dețin mai mult de jumătate din piața de retail ar trebui să fie un semnal de alarmă și pentru autorități. Este momentul ca statul să urmeze exemplul țărilor vestice din Uniunea Europeană și să ofere sprijin retailului tradițional, dar și micilor producători, pentru a nu permite ca piața să fie dominată de companiile internaționale.”

Pe termen lung, Barta vede doar două opțiuni viabile pentru supraviețuirea micilor comercianți: „Principala șansă de supraviețuire a comerțului independent este unirea în asociații sau integrarea într-o franciză. În plus, în momentul de față, formatele moderne domină piața în anumite regiuni, astfel că toți retailerii independenți ar trebui să ia în calcul această strategie pe termen mediu și lung. De asemenea, o altă opțiune este reprofilarea magazinelor în unități comerciale specializate”, susține Barta.

Totodată, managerul consideră că fără un ajutor din partea statului, prin adoptarea unei legislații care să încurajeze investițiile din comerțul cu capital românesc, ponderea businessurilor locale de retail se va diminua considerabil. În ceea ce privește schimbările legislative cu impact pozitiv direct pentru retailerii independenți locali, o măsură binevenită ar fi autorizarea deschiderii magazinelor de dimensiuni mari doar la periferia localităților și foarte importantă este găsirea unor forme de subvenționare a micilor producători, dar și a comercianților de produse tradiționale, în vederea protejării brandurilor locale.”

Cash&carry, o investiție strategică

Deși pe piața locală segmentul cash&carry nu a înregistrat rezultate bune și nici nu s-au realizat investiții importante în ultimii ani, pentru CBA investițiile în acest sector au continuat. În 2015, compania a alocat 700.000 de euro pentru deschiderea celei de-a doua unități cash&carry la Arad. „Am deschis magazine cash&carry din rațiuni pur logistice. Astfel, reușim să avem o servire mai eficientă pentru partenerii francizați, dar și pentru ceilalți colaboratori: HoReCa, magazine independente, dar și consumatorii finali. Spre deosebire de alți jucători din acest segment, care au deschis mai întâi unitățile cash&carry și apoi și-au dezvoltat și o rețea de magazine în franciză, noi am ales să dezvoltăm businessul în sens invers.”

Și pentru anul 2016, CBA are în vizor dezvoltarea rețelei cash&carry, în următorii doi ani intenționând să deschidă 3-4 magazine în zona Ardealului. „În Oradea avem deja demarat un proiect concret, iar în celelalte zone despre care vă spuneam mai devreme suntem în căutarea unor locații potrivite.

În sortimentația magazinelor cash&carry, circa 30-40% dintre produse sunt mărci private, însă această cifră este sub ponderea vânzărilor realizate de mărcile proprii CBA într-un magazin francizat. În ceea ce privește evoluția segmentului de produse marcă proprie anul trecut, managerul susține că „valoarea vânzărilor de private label CBA este în continuă creștere, în ciuda faptului că, odată cu reducerea cotei de TVA la alimente la 9%, consumatorii s-au orientat spre brandurile consacrate. În continuare diferențele sunt semnificative și arată o tendință de creștere, dar mult mai temperată decât în anii 2011-2013.” În plus, anul trecut CBA a semnat și parteneriate noi pentru producția de mărci proprii cu furnizori locali și regionali. „Am finalizat noi proiecte de marcă proprie cu Pambac, Ardealul, Agrana și Gordon. Astfel, putem crește ponderea produselor românești în categoria mărcilor private, un obiectiv important pentru noi.”

Așteptări pentru 2016

Deși premisele pentru 2016 nu sunt tocmai bune, în mediul puternic concurențial din retail, directorul general al CBA rămâne optimist. „Per ansamblu, suntem încrezători. Deși este evident că în următoarea perioadă ponderea comerțului modern va crește, mă aștept ca în următorii doi ani să se ajungă la saturația extinderii rețelelor moderne și pe formatele mici. În plus, mă aștept să asistăm și la alte tipuri de asocieri ale retailerilor independenți și în alte regiuni ale țării. De asemenea, comercianții tradiționali care investesc în modernizarea magazinelor lor se vor putea dezvolta anul acesta pe fondul creșterii consumului, încurajat și de reducerea TVA la categoriile de produse nealimentare.”

Referitor la direcțiile de dezvoltare ale companiei în 2016, CBA Nord-Vest și-a propus o creștere de 25% a cifrei de afaceri față de 2015 și intenționează să-și extindă rețeaua de magazine partenere.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content