FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Folosim cookie-uri pentru a vă furniza o experiență mai bună de navigare. Continuarea navigării implică acceptul dvs. de a ne permite utlizarea cookie-urilor. Găsești mai multe aici.

[x]
Acasă > Articole > Alexim ‘92 și reduta retailerilor independenți din județul Argeș

Alexim ‘92 și reduta retailerilor independenți din județul Argeș

În ultimii ani, în Pitești, mai multe nume mari din comerțul modern și-au făcut exitul din piață ori au închis magazine, în încercarea de a-și diminua pierderile operaționale. Alexim ‘92 este unul dintre retailerii care contribuie decisiv la lupta de rezistență a comerțului independent argeșean în fața expansiunii marilor lanțuri de magazine. În spatele succesului său stau experiența de peste 35 de ani în comerț, dar și eforturile constante de a-și apropia clienții. 

Supermarketul Alexim ‘92 din cartierul piteștean Eremia Grigorescu este a doua unitate comercială deținută de Simion Tudoraș, un antreprenor cu experiență de peste 35 de ani în comerț a proprietarului. Magazinul, care funcționează din perioada comunistă, a fost privatizat în anul 2000. „În 1992 am deschis primul magazin în comuna Mărăcineni și în paralel am fost și gestionar al acestui spațiu care a funcționat ca ICS Alimentară. Așa că, în 2000, când spațiul a fost scos la vânzare, eu l-am preluat”, povestește Simion Tudoraș.

Cu o suprafață totală de 780 de metri pătrați, din care 680 mp reprezintă spațiul de vânzare, magazinul are avantajul de a fi situat în singura galerie comercială din cartier, ceea ce îi asigură un vad comercial foarte bun. Acest lucru este demonstrat de traficul mare de clienți, magazinul având, în medie, 1.600 de bonuri de casă pe zi. Desigur, la acest rezultat contribuie și faptul că singurul competitor din imediata apropiere s-a axat mai mult pe legume și fructe, cei doi retaileri completându-și astfel oferta de produse.

La capitolul concurență, trebuie menționat și faptul că la câteva sute de metri a funcționat un magazin Mega Image, închis în 2015 când retailerul a decis să iasă din orașul Pitești. Tot în apropierea supermarketului Alexim ‘92 din Eremia Grigorescu, Profi a inaugurat în urmă cu doi ani cel mai mare magazin al său din oraș. „Trebuie să recunosc că pe noi nu ne-a afectat atât de mult extinderea retailerilor moderni, deși magazinele deschise de aceștia nu au fost puține la număr: vorbim despre Metro, Carrefour, Auchan, Kaufland, Profi, Mega Image. Într-adevăr, nu am mai fost pe plus, dar nici nu am scăzut. Singurul moment în care vânzările au avut de suferit a fost în anul 2003, când Metro și-a făcut intrarea în Pitești. Aceea a fost, de altfel, prima inaugurare a unui retailer modern în oraș și oamenii au fost curioși să vadă ce aduce nou. După mai puțin de o lună, lucrurile au revenit la normal pentru noi”, susține proprietarul Alexim ‘92.

Sortimentația, principalul element de diferențiere

Ce a contribuit la această performanță în lupta cu rețelele mari? În primul rând sortimentația extinsă – după cum spune Tudoraș. În acest moment, în magazin sunt disponibile circa 12.000 de articole, iar în ultimii ani s-au rotit la raft nu mai puțin de 24.000 de SKU-uri. Produsele, care sunt în proporție de 80% alimente, provin atât de la furnizori naționali, cât și de la mici producători regionali. Spre exemplu, la raionul de mezeluri, pe lângă produsele marilor jucători din categorie (Cris-Tim, Caroli Foods, Fox, Angst), la raft găsim și preparate ale companiilor Radic Star și Imdia (producătorul Grandi, din județul Dâmbovița). Și la vitrinele de lactate spațiul este împărțit între marii jucători din categorie (Danone, Albalact, FrieslandCampina) și producătorii locali Lactag, Lactate Brădet etc.

În plus, pe lângă parteneriatele cu producătorii locali, proprietarul Alexim ‘92 a mizat pe diferențiere prin diversificarea ofertei în câteva categorii cheie. „Faptul că în magazin clienții pot găsi orice își doresc a fost un plus pentru noi. Mai mult decât atât, am încercat tot timpul să venim cu ceva nou. Am introdus produsele refrigerate în sortimentație când niciun alt retailer din zonă nu le avea spre vânzare. De exemplu, în acest moment, cu excepția legumelor congelate, noi nu avem alte categorii de produse congelate în magazin. Și am luat această decizie urmând trendurile din piață deoarece consumatorii se orientează din ce în ce mai mult către o alimentație sănătoasă și către produse proaspete”, explică Simion Tudoraș.

Băuturile alcoolice se numără și ele printre categoriile cheie reprezentate în magazin, iar aici proprietarul Alexim ‘92 a ales să extindă sortimentația cu produse mai speciale. „Avem vinuri vechi din 1964, 1980, dar și coniac din 1950, rachiu din 1964 și diferite sortimente de whiskey de 18, 20 și 25 de ani. A fost o decizie îndrăzneață pentru că vorbim despre costuri ridicate, însă acestea reprezintă un element de diferențiere foarte important. Și spun asta pentru că, exceptând rețeaua Praxis, doar noi mai avem astfel de produse în oraș și așa reușim să atragem diferite categorii de clienți”, mai spune acesta.

Cum se adaptează la cerințele clienților

Simion Tudoraș afirmă că magazinul său este frecventat de cumpărători cu o putere financiară ridicată, fapt care atrage după sine și o atenție mai mare la detalii și investiții constante în aspectul magazinului, dar și în calitatea serviciilor. „Am introdus zona de rotiserie, iar clienții au reacționat foarte bine la această noutate. De asemenea, anul trecut am inaugurat chiar lângă magazin un laborator de patiserie și cofetărie și am luat această decizie pentru că vindeam foarte multe produse de acest tip în magazin, provenite de la diverși furnizori”, precizează proprietarul Alexim ‘92.

Pe lângă deschiderea laboratorului propriu, care a implicat o investiție de circa 80.000 de euro, Simion Tudoraș vorbește despre derularea unor investiții constante în proiecte de remodelare a spațiului de vânzare, în achiziționarea de vitrine frigorifice și echipamente in-store pentru a ține pasul cu evoluția comerțului modern. „Trebuie să te adaptezi la cerințele clienților, pentru că altfel ei se reorientează către alți retaileri. Noi avem o legătură foarte strânsă cu clienții noștri și asta ne ajută mult. Pentru că știm exact ce își doresc, ce produse cumpără, ce obiceiuri de consum au. Avem clienți care erau copii la momentul inaugurării magazinului, iar acum vin copiii lor la cumpărături. Faptul că avem o istorie în spate este un atu incredibil”, mai spune antreprenorul. Din discuțiile cu clienții, acesta a realizat că este nevoie de o selecție atentă a produselor, pe criterii de calitate. „Clienții noștri vor produse mai bune. Nu am mizat niciodată pe produsele de prim preț și în prezent nu avem astfel de produse spre vânzare pentru că nu ar fi cumpărate. Am urmărit întotdeauna să oferim calitate și cred că tocmai din acest motiv nu am pierdut din clienți”, adaugă Tudoraș.

Din culisele strategiei de fidelizare

Pentru fidelizarea clienților, Simion Tudoraș s-a concentrat în primul rând pe calitatea servirii în magazin, dar și pe o politică de preț corectă – după cum spune antreprenorul. „Clienții așteaptă să fie serviți bine, să îi saluți la intrarea în magazin, să le pui cumpărăturile în pungă, dar și să fii acolo dacă au nevoie de tine pentru orice informație. De exemplu, noi avem 36 de angajați doar pentru acest magazin”, precizează acesta.

Cât despre politica de preț, Simion Tudoraș susține că nu merge pe cote de adaos comercial mari, pentru că își dorește să realizeze volume mari de vânzări. „Încercăm să ne aliniem la politica de preț a marilor magazine și la unele categorii chiar să avem produse mai ieftine decât ei”, spune proprie­tarul Alexim ‘92. De altfel, și campaniile promoționale la care clienții reacționează cel mai bine sunt cele de reducere a prețurilor. „Încercăm să acoperim toate categoriile de produse cu reduceri. Avem campanii de genul «Prețul zilei», dar și oferte speciale pentru produsele noi, astfel încât să stimulăm vânzările”, explică retailerul.

Și dacă vă întrebați dacă această strategie funcționează, cifrele arată că da. Anul trecut, cele două magazine au înregistrat afaceri de 16,2 milioane de lei, în creștere cu 13% față de 2015. Cât despre planurile de viitor, proprietarul Alexim ‘92 nu exclude varianta de a deschide o nouă unitate. „În Pitești este destul de greu să ne extindem pentru că spațiile cu vad comercial bun sunt deja ocupate. Dar luăm în calcul zonele limitrofe. Nu vreau să mergem în afara județului pentru că vreau să mă pot ocupa de magazine ca și până acum”, concluzionează Tudoraș.

Articole Asemănătoare

Adaugă comentariu nou

Imagine CAPTCHA
Introduceți caracterele din imagine.
Tracking Popular Content